söndag 11 mars 2018

2 hårda pass och blodsockersvaj

Först var tanken att ta ett distanspass på cykeln men då det fortfarande är en massa snö ute så fick det bli skidor.
MTB Täby skulle ut och köra vid Ensta så jag hängde på.
Blev lite hårdkörning men tyvärr blev det väldigt kort. Efter nästan 3 km så sprack bindningen på pjexan och ena skidan flög iväg.


Det var bara att springa tillbaka och avsluta passet. Blev inte riktigt som planerat det här, hade hoppats på att få några timmar på träningskontot.

Skulle storhandla och fixa en massa saker efter träningen då jag hade bilen till Ensta så jag ville inte åka hem direkt och ta ett andra pass för att sen fixa allt det andra. Hade inte blivit så tidseffektivt.

Problemet blev då med min diabetes då jag kör med pump nu.
När jag tränar hårt så måste jag ta mindre insulin för att inte få hammaren. Med pumpen går det att ställa in en temporär doss men det går inte att ändra tiden för den när man väll har aktiverat den temporära basaldosen.

Jag hade satt in den för 2,5 timmes hård körning och nu blev det bara 45 minuters träning vilket gjorde att mitt blodsocker gick upp.

Fick försöka ta ner blodsockret manuellt genom att ta mer insulin men det tog ett litet tag innan kroppen reagera på det.

När jag sen kom hem så tänkte jag att jag får ta ett extrapass på Monarken. Fick då sätta ett nytt temporärt basaldos för det passet. Dock så aktivera jag det lite för sent då det behövs 1-2 timmar innan passets början.

Tänkte köra 10x40/20 i 4:a set men redan efter första setet blev jag hungrig så jag fick dra i mig godis. Som tur var stabilisera sig blodsockret sen och jag kunde köra vidare.
Fick ihop 40 stycken 40/20 på runt 420-430 watt.


Skönt och få lite hårdkörning gjort idag i alla fall. 
Jag hade fått hem den nya juicecentrifugen idag också så nu ska ungarna och jag få i oss lite mer vitaminer och nyttiga grönsaker och frukter.




Inga kommentarer: