måndag 25 december 2017

Lättning av en Trek Top Fuel 9,9

Blev lite lättning av min nya racemaskin för nästa år. Det är min Trek Top Fuel 9,9 som har åkt på en liten bantning.
Original ur kartong vägde den 10,37 med Shimano XTR pedaler.
Nu har den lättast med nya skivor ifrån 258 g till 155 g så över ett hekto bara där. Riktigt snygg färg som matchar resten av hojen också.


Sen kändes cykeln aningen för lång och då jag har ett gäng styrstamar på lager så fick det bli en 80 mm istället för den 90 som satt på ifrån början.
Där blev det en lättning ifrån 133 g till 97 g.


Sen var det dags att ta ut slangarna och sätta i stans istället. Det blev den klart största lättningen på det absolut mest kritiska stället där man alltid vill ha så lätt så möjligt då det är roterande vikt som sitter längst ut på hjulet.
Det blev en härlig bantning ifrån 373g till 127g så nästan 2,5 h och det kostade typ ingenting, lite vätska bara.
Bontrager XR2 Team Issue däcken var riktigt lätta att Stansa också. 
Det var bara att pumpa så sa det plopp plopp så var allting klart. 
Har inte läkt någonting än så länge på den här halvdagen så det bådar gott


Sist men inte minst så blev det tillkapning av vajrar och sågning av styrrör. Där blev det dock inte många gram. Vajrarna var skapligt korta ifrån början och sen hade jag ingen olja till bromsarna då jag kört mineralolja förut och de här behövde DOT olja så skivbromsarna fick va så länge.
Blev bara 20 gram där men där är det inte bara gramen som räknas. Det ser ju fördjävla fult ut med vajrar som hänger och slänger och som kan fastna i grenar när man kör i skogen.
Man vill ju inte ha ett styrtorn där framme heller som man kan slå kulorna i eller som förhindrar en att ha sin Garmin Edge på styrstamnen så den fick åka bort också.

Det blev en lättning på totalt 405 g så den hamnar precis under 10 kg, riktigt grymt för en heldämpad 29 tummare som ändå är byggd för att köras hårt med. Kostade inte många hundringar heller då jag mest tog bort onödiga saker.
Så här blev det när allt var klart. Ska bli riktigt grymt och köra in sen.

Har hunnit köra en sväng idag på Cruxen. Det var dock lite hallare än vad jag trodde det skulle vara. Det blev inte bättre av att det börja regna heller så det blev en ganska kort tur idag.


Inga kommentarer: