fredag 3 november 2017

Dubbdäck på

Igår kom mina nya fina Nitro Razor Matt Gun hjul med Nokian Hakka 8 dubbdäck. Han inte montera på dem då jag kom hem så sent så det fick bli dagens jobb.

Blev riktigt fint. Hade slagit till på 19” hjul så det skulle bli samma storlek som på sommarhjulen. Ville inte gå under 18” då bromsskivorna är ganska stora så då kunde jag lika gärna gå upp en ” till så kan jag växla om jag skulle få lust också.

Blev riktigt fint tycker jag personligen men de var kanske i mörkaste laget. Får se hur det ser ut i dagsljus sen och med tvättad bil också.

Nu är det bara att invänta snö och is så jag får testa 4 hjulsdriften också. Ska bli riktigt kul. Första gången jag har en fyrhjulsdriven bil och dubbdäck.
Det är väldigt sällan det behövs här i Stockholm. Jag har ju kört framhjulsdrivet med dubbfritt förut och det har fungerat ganska bra men är inte lika roligt. 
Dock de få gånger det har varit halt hade jag verkligen önskat att jag hade dubbat och fyrhjulsdrift.

En gång kom jag upp halvt för en backe där det var is men kom inte hela väggen upp och började glida neråt. Jag klarade mig då jag lyckades sladda ner backandes men det räcker med en gång. Inte så kul och fastna i -20 och snöstorm heller. Trots väldigt få gånger så känns det bättre att vara på den säkra sidan.

Inga kommentarer: