fredag 18 augusti 2017

Vilket soppa med XCO VM och Jenny Rissveds

Jag har följt följetången angående XCO VM i Caims Australien som går om några veckor.
Tänkte först att måste blivit något missförstånd och att SCF bara gjort en liten blunder av det jag hade läst då.
Jag förstår båda sidorna att de vill synas och få mest tid i media för de pengar de har spenderat.
Dock så är det de stora teamen som slänger in mest slantar och är de som betalar lönen för cyklisterna medan de tävlar och är ute och reser. Det är även teamen som åkarna oftast har kontrakt med om man kommit upp sig och kör världscuper.
SCF står för mästerskapen och OS men jag vet inte om de betalar allt med logi och resa men jag förstår att de behöver få sina samarbetspartner som POC att synas för att kunna få in pengar till ungdomsverksamhet och landslagssatsningar.
Finns mer och läsa om i bl.a. Norska Terrengsykkel och på Pinkbike. Även Emil Lindgren har delat med sig av sina tankar ifrån sin sida.
SCF försöker nu göra en pudel och rädda upp situationen ifrån sin sida.
Ifrån börjar så tyckte jag det var lite konstig men förstod SCF då de också måste få in pengar.
Men sen börja jag undra var det varv för ett konstigt kontrak de skrivit då de även inkludera hjälm, glasögon och handskar som inget annat cykelförbund i världen använder sig av just för att det inte skall krocka allt för mycket med åkarnas personliga kontrakt.
Ser sen Jennys Rissveds svar till SCF och blir mörkrädd om det stämmer. Att det kunnat hålla på så länge och att kontraktet de skall skriva på för att få ställa upp i mästerskapen verkar rent ut sagt skit med tanke på vad de får för det och dessutom måste begå kontraktsbrott mot sina teams sponsorer.






2 kommentarer:

Anders sa...

Det mest pinsamma är väl ända EM i Huskvarna där scott är snälla o kör med poc-hjälm.
Som tack får JR dela byxor med Emil Linde.
Så hon får starta i blöta byxor eftersom de inte har hunnit torka efter tvätten.. =/
Hon undrar om hon inte kan få ett torrt par till prisutdelningen. Då får hon byxor efter någon junior som kraschat o gjort hål på benen.

(Såg hålen på prisutdelningen o tänkte när kraschade hon?)

Per Kumlin sa...

Ja det var det som chockade mig mest. Vad är det för ett djävla avtal de har blivit tvugna att skriva på.
Om nu POC/SCF ska stå för mästerskapen och det måste köras i deras kläder då ska de väl för fan få minst 3-4 uppsättningar så att de kan tävla och träna ordentligt utan att behöva koncentrera sig på att tvätta när det är EM/VM/OS.
Det är ju inte direkt 1000 åkare som kör för landslaget så kostnaderna för lite kläder borde vara en fis i rymden i sammanhanget.