söndag 15 januari 2017

Långtur i skogen med nya Epic:en

Tänkte jag skulle få till en långtur för en gångs skull. Bra tillfälle att köra in min Epic HT Pro Carbon WC också.
Hade sett att MTB Täby skulle köra lite halvtidigt ute vid Skavlötens Friluftsgård kl 09:00.
Tänkte det kunde vara skönt och komma iväg lite tidigt så blir det inte så sent sen.
Det är ju alltid roligare att köra med ett gäng en att lufsa runt själv så jag körde ditt.

Det var ett gäng snabbingar där så det här skulle bli kul.
 
Vi körde uteslutande i skogen och det var skapligt tekniskt över allt men det gick att cykla.
Var ganska hårdpakat men på en del ställen var det riktigt mycket snö och grymt tungtrampat.
 
Kul och köra riktig skog igen. Vi snurra runt i ca 3 timmar runt Täby och upp mot Vallentuna. Dubbdäcken gjorde sitt idag med. På de flesta ställen gick det att köra utan men på en del var det riktigt halt i skogen.
Kul att ha hunnit köra in min Epic HT ordentligt i skogen nu också. Geometrin är ju lite annorlunda jämfört med föregångaren Stumpjumper. Lite längre reach, längre hjulbas, något lägre där fram och något flackare vinklar och lite längre fork rake/offset.

Den känns väldigt stabil och klättrar riktigt bra. Den kändes dock lite svårare att få runt riktigt tighta kurvor. Det kändes som att framdelen var lite för långt fram. Kan ju bero på längre reach och fork offset.
Sen behöver jag nog komma lite längre fram då jag känner när jag ska ta i att jag gärna flyttar fram på sadeln. Har lika stort avstånd ifrån sadelspets till styret som jag har på min Stumpjumper men det kan nog vara för att det är lite flackare vinkel på sadelröret också som gör att jag hamnar längre bak ifrån vevpartiet.

Får ta och finjustera lite senare.
 

Inga kommentarer: