torsdag 8 december 2016

En trip till Similan Island

Idag blev det en heldag på Similan Island. Tänkte jag skulle få fridyka lite och där borta skulle det tydligen vara fint har en del sagt. Var dock en ganska lång resa ditt. Taxin kom och hämta mig vid 6 tiden sen var det lite över 2 timmars färd till båten. Blev en 750hk speedboat till öarna och trots snabb båt tog det nästan 1,5 timme ut till öarna.

Men det var det värt. Mycket bättre sikt här än i går. Ganska mycket djupare också. På första stället vi stanna på var det nästan 10 meter där jag var.
Jag drog iväg själv som vanligt då resten av gänget på båten mest simma runt på ytan med flytväst.
Man ser ju inte lika mycket kul ifrån ytan som man gör under vattnet.

Det fanns en del småfina koraller på sina ställen på det första stället.

Vi var bara där i runt 40 minuter så det gällde att hitta de små guldkornen.

Nästa stop så var det stranden med tillhörande lunch. Blev inte så mycket dyka där då det mest var sand men det blev desto mer utforskande av ön istället.

De hade en fin utsiktspunkt uppe på berget som jag klättrade upp på. Ganska fin utsikt därifrån.

På tredje stopet så blev det fridykning igen. Båten stanna nära land där det bara var runt 2-3 meter djupt, men som tur var så slutade det neråt efter ett tag och blev en hel del djupare.

Kom ner runt 15 meter och det gick att fortsätta en bra bit till om man ville. Dock så var jag ensam som vanligt så jag ville inte göra något dumt och dyka för djupt så jag höll mig på den säkra sidan.

Fanns en hel del att se på här och jag hade gärna stannat här en liten längre stund så att jag skulle hinna utforska allt som fanns. Nu blev det bara runt 30-40 minuter som vi han simma runt här så det blev till att håla sig ganska nära båten.

På sista stopet för dagen så skulle vi till en strand igen. Där fick vi vara lite över en timme så jag passade på att smitta iväg på egna äventyr igen. Runt en kilometer bort så fanns det ett lite stenigare ställe som såg lite lugnare ut då det inte var så mycket båtar där. Så jag tog mina fenor och simmade ditt.

Och tur var det för där fick jag se årets första sköldpadda. Kul och se något annat djurliv än bara småfisk.

Påväg tillbaka till båten igen så fick jag även se en liten rocka. Ja det gäller att komma ut till de lite mer öde platserna om man vill se någonting.

Blev riktigt lyckade dyk idag och jag fick även komma ner på lite djupare vatten så det får jag vara nöjd med