lördag 5 november 2016

Smécrossen i Eskilstuna

Idag var det dags för Smécrossen i Eskilstuna. Ny bana för mig så det skulle bli kul att testa. Det var ganska kalt och hårdpackat när jag kom ditt någon timme innan start.
Han hämta numerlappar och testköra banan några varv innan starten. Det var inte så mycket backar som jag trodde det skulle vara och den var inte så teknisk. Det fanns en stor vollybollplan med en massa lössand som man fick springa igenom och sen var det ett litet dike som var lite småknepigt att ta sig genom snabbt.
Den var egentligen ganska enkel. Tog man bara en hel del fart så kund man bara hoppa över den.
Men jag vet inte vad som hänt med mig för jag fegade ur och bromsa in och whellade över istället. Inte riktigt lika snabbt. Dock så var det en del som sprang över så det fanns ler som tyckte den var lite svår.
Problemet var väl mest att det inte fanns någon riktigt bra avsats utan det gick lite svagt nerför innan det riktiga hållet kom så det var lite svårare att få upp framhjulet.

Med en MTB hade jag aldrig tvekat men med crossen så har jag inte riktigt fått in tekniken än.

Starten gick kl 12:45 för mig och jag lyckades komma iväg ganska bra igen.






























Lyckades hålla mig någorlunda långt framme och hamnade tillslut med Ryska Posten åkarna Joakim Öberg och Karl Börjesson.
De har riktigt bra slättdrag och jag hade problem att hänga med på platten. Dock så lyckades jag köra ikapp i kurvorna och där det var lite mer tekniskt.
Dock så drog de iväg tillsammans med Erik Lindahl ifrån Knivsta CK när det var 2 varv kvar och jag orkade inte hänga på.
På slutet av sista så var jag påväg ikapp Erik igen då jag lyckades cykla upp för den sista branta backen och han hade lite problem där. Tyvärr hade han krafter kvar att rycka den sista bitten så jag kom aldrig ikapp ordentligt för att kunna utmana i spurten.

Stannade kvar och tittade lite på herreliten när de skulle köra. Martin Eriksson ifrån Teamet tog starten och höll ett grymt tempo.






























Här kom de till det där lilla hoppet som jag hade problem med. Med lite fart var det bara att hoppa till lite så var man över.






























Det var i en ganska samlad klunga på första varvet och Martin var med långt fram hela tiden.






























Men på andra varvet så hade Martin gott upp i ledning och fått en liten lucka bakåt.






























Han utökade den hela tiden och hade nog nästan 1 minut innan jag var tvungen och åka iväg.




Riktigt grymt kört. Har tyvärr inte sett några resultat än men med den ledningen Martin hade innan jag drog så lär han ha behållit den om inget mekaniskt strul har inträffat.






























Sen blev det till att åka hem och ladda om för morgondagen. Tur vi har en fin och smidig Dacia Logan MCV som det går att lasta in ett gäng cyklar och en massa packning i. Det var bara att slänga in hojen och dra.






























När jag kom hem så blev det lek med barnen medan Eva fick fixa till vinterhjulen till familjens gamla bil. Tur jag har en sambo som kan kavla upp ärmarna ibland och göra lite grovsyssla så jag kan leka runt lite med småttingarna.

Inga kommentarer: