söndag 21 augusti 2016

Snorhal Fornstigen utan fotnedsättning

Idag var det dags för en liten distanstur. Tänkte jag skulle köra så mycket det bara gick i skogen så jag började vid Järvafältet och körde sen vidare mot Kallhäl. Det duggade lite gran så det var snorhalt på rötterna och stenarna.
Kom ner för en backe i lite över 30 km/h och tänkte att det är grus så där borde det vara grepp i kurvan vid slutet av backen men när jag kom in i svängen så försvann både fram och bakhjulet.
Det var som blankis vet inte vad regnet hade gjort med banan men den var snorhal.
Lyckades som tur var få ur fotten och styra upp det. Här har vi den förrädiska kurvan.





























Körde sen vidare längs vattnet bort mot Hässelby. Kom lite fel och hamnade på den här stigen som var lite väl tekniskt när det var blött.






































Kan dock inte klaga på utsikten när jag kom upp. Riktigt fint med vyerna längs vattnet.





























Körde sen mot Drottningholm och tänkte gasa lite på Fornstigen. Dock så var det snorhalt överallt där så det blev mer en överlevnad att bara hålla sig på hjulen. Det går på skrå på så många ställen och massa stenhällar och rötter som är vinklade åt fel hål.
När det är torrt så går det oftast att bara wheela över hindrena och få med sig farten. Nu blev det i stället att jag såg att det lutade åt fel hål så jag fick bromsa in i stället och försöka rätta upp cykeln innan jag skulle över.
Gick inte direkt snabbt och göra så då jag förlora all fart.

Bestämde mig att jag istället för att köra snabbt skulle försöka klara hela Fornstigen utan att sätta ner foten.
Det blev lite problem i 2 av backarna där jag fick släpp på bakhjulet. Men som tur var hade jag sådan fart s jag lyckades trampa vidare utan att rycka ur foten.

Sen kom jag till sista backen som jag vet är lite småkrånglig. Jag kom nästan upp men på slutet så är det en del stenar och det såg ut att gå lättare på högersidan i början men sen var det en stor sten som blockerade hela stigen.
Fick bromsa in till stillastående men tänkte att nu är det så kort bit kvar så jag kan ju inte misslyckas nu.
Lyckades hoppa och få över framhjulet och sen vinkla bakhjulet och tog mig precis runt utan att sätta ner foten.

Kändes ganska bra att klara det under de här omständigheterna.
Känns dock att jag har ganska mycket att lära när det gäller att köra fort när det är blött. Finns en del förbättringspotential. Det är just det där att våga släppa på när det är blött som jag är lite feg på.
Sen gäller det att å med sig farten överallt. Just på Fornstigen där det är så mycket som går på skrå så gäller det att komma in så rakt så möjligt och våga ha drivet när jag skall över de partierna.

Fick ihop 90 km och nästan 4,5  timme i rulltid ute i skogen så det får jag vara nöjd med.

Inga kommentarer: