fredag 20 maj 2016

Gå ner i vikt VS öka Watt

Jag har stangerat lite de sista åren i alla fall om man tittar på min uteffekt när jag kör. På en bra dag har jag lyckats köra 420 watt på 4x4 minuterna och 350 watt på en 20 minuters intervall.
Mitt absolut bästa värde är 430 på 4x4 och 360 watt på 20 minutaren. Det var dock innan jag hade barn och kunde träna och framförallt sova mer.

Men nu känns det som att jag inte kan öka så mycket mer utan att göra avkall på något annat. Det är i alla fall väldigt svårt. Går säkert att köra mer Monark för att effektivisera tiden men jag är mer den som vill köra ute och leka runt i skogen. Det är ju trots allt det viktigaste att ha kul när jag tränar.

I år då så var jag på en månads tripp till Kina. Där fanns det i stort sett inga kolhydrater eller fett. Det blev mycket fisk och fågel till maträtterna och allt var ångkokat och inga feta såser. Blev lite ris till det men då det var ganska vattnigt och serverades i små byttor så blev nog mängden mindre än vanligt.

Det resulterade i att jag tyckte jag åt mer än vad jag någonsin gjort men jag gick ändå ner 3 kg där borta. När jag sen fick en del Strava KOM i backarna där så tänkte jag väll mest att det inte är så många Kineser som använde Strava och att det kanske inte är världens bästa konkurans där nere heller.

Sen kom jag hem och Keps Cupen drog igång och helt plötsligt så var jag framme och fajtades om pallplatserna i H40 och körde om folk som jag legat en hel del bakom förut.

De där kg som förvann verkar ha gjort riktigt stor nytta. Anntagligen har jag fått gå på rött i backarna förut och sen inte riktigt orkat hänga med medan jag nu med lite tur kan hänga med till krönet och sen få villa ut när det går nerför.

Jag har ju trots allt inte fått någon bättre uteffekt utan det är bara några KG som har försvunnit. Det blir i och för sig bättre Watt/KG men totalt har jag inte förbättrat mig på den punkten.

Nu har jag lyckats komma ner till 77,7 i morgonvikt och målet är att komma ner till 75kg till SM i Juli. Får se hur det går.





























Det är riktigt kul att se att några KG kan göra så stor skillnad. Jag hoppas att jag kan hålla motivationen uppe och fortsätta käka ordentligt.

Det jag har gjort sen jag kom hem ifrån Kina är att äta mer grönsaker och ta bort en del kolhydrater. Framförallt sånt onödigt som läsk och jouice men även äta lite mindre mängder.

Något som jag dock har fått på långloppen i år är kramp. Det har jag i stort sett aldrig fått förrut. Jag har ätit magnesium tabletter och saltar maten lite gran men det verkar inte riktigt räcka. Vet inte riktigt vad jag skall göra för att få bukt på det.

För nu hänger jag med bra i början på långloppen men har fått släppa på slutet och det vill jag inte behöva göra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjockis ��

Per Kumlin sa...

Ha ha snart är allt överflödigt borta:-)
Hur går det för dig då?