söndag 4 oktober 2015

Sixtenloppet i Knivsta

Idag var det dags för ett litet annorlunda långlopp. Det var dags för Sixtenloppet som gick ute vid Knivsta.

Konceptet var lite som cyclocross, man skulle köra så många varv man kunde på 3 timmar.
Banan var 3,7 km lång och hade inte ett enda asfalt eller grusvägsparti. Det var med andra ord ett grymt tekniskt långlopp.

Jag åkte ditt med familjen då vi startade ganska sent vid 11 tiden.































När starten gick drog jag iväg och la mig på en 2:a plats. Det höll i ca ett varv sen kom en ifrån Knivsta, Ville, Gunnar och Anders om.


På slutet av 2:a varvet så åkte jag på punktering.
Hade slang och kolsyrepatron med mig så jag hoppades på att det skulle gå snabbt.

Tyvärr så hängde ventilen med när jag drog bort patronen så i stället för en minut så tog slangbytet en kvart.

Stannade vid mål och pumpade i lite extra så jag inte skulle få genomslag.

Sen var det bara att försöka jaga igen.
Dock så blev däcken väldigt hårda och studsiga av det höga trycket så varenda litet gruskorn kändes rakt upp i ryggen.

Då jag hade svårt att äta när jag studsa runt så var hammaren ett faktum.
Det var knappt styrfart ett bra tag i racet.

Med både hammaren och ont i ryggen så började jag nästan fundera på att bryta.
Dock så fick jag en grymt gå äppelkaka och jag fick låna både en vanlig pump och en gaffelpump så jag kunde sänka trycket i både däcket och dämparen.

Det blev som natt och dag. Helt plötsligt fick jag tillbaka krafterna och jag fick mycket bättre flytt i skogen.

Sista varvet blev nog ett av de snabbaste för mig.
Kom i mål långt bak men det gör inte så mycket. Banan var grymt rolig att köra på och det var ett riktigt bra arrangemang av Knivsta CK.
Grymt roligt att köra ett långlopp på så teknisk stig.

Pallplatsen i herrarnas lopp blev de här gubbarna.

Hade hoppats på att kunna ge dem en lite bättre match men det går inte alla gånger.

Inga kommentarer: