lördag 24 oktober 2015

CX SM Stora Skuggan

Idag var det dags att köra in min Specialized Crux Pro Race ordentligt för nu var det CX SM vid Stora Skuggan.
Men först så skulle jag vara flagvakt. Först ut var H30 och juniorerna där Ted Petersson van juniorklassen och Jens Westergren vann i H30.






















Nästa klass att köra var damsenior där vi hade Angelica Edvardsson ifrån teamt som skulle köra.
Hon låg tillsamans med Ida Engren i stort set hela tävlingen men gjorde ett ryck på sista varvet och tog en fin 3:e plats i det hårda startfältet.






















Åt Jenny Ridssved och Emma Johansson fanns inget att göra någonting åt. De var i en klass för sig.

Jenny tog en ganska klar seger framför Emma Johansson.


Efter damerna så var det dags för herrseniorerna där vi hade Martin Eriksson, Fredrik Edin och Isak Nordin.
Martin och Fredrik var med längst fram i starten och körde grymt starkt.

Fredrik var först ett litet tag men Matthias Wengelin och Calle Friberg kom om i mitten av racet.
Isak Nordin körde bra i det hårda fältet. Han är förstaårs senior så han har hur många år på sig som helst att komma långt. Killen har ju vunnit allt som går i juniorklassen i år så han är riktigt stark.

Matthias Wengelin tog tillslut vinsten strax före Calle Friberg och en starkt jagande Martin Eriksson.
Här har vi prispallen för seniorgubbarna. Martin Eriksson fortsätter att leverera pallplatser på crosstävlingarna, riktigt grymt.
Sen var det dags för mig att köra vid 14:30 tiden. Fick starta i stort sett sist då jag inte hade kört så mycket förut. Har ju bara haft min cross i en vecka.

Lyckades köra upp mig lite i början och första 3 varven gick hyffsat. Var dock riktigt trångt första varvet och jag hade svårt att komma om då det vinglades mycket där framme.

Men sen gick det bättre. De sista 2 varven började jag bli seg igen och jag orkade inte köra ikapp de framför som jag nästan hade kommit ikapp. Låg och körde med Mats Blomberg på slutet och det märktes att vi var bra på olika partier då vi växlade hela tiden.

Sista varvet så lätt jag Mats dra nästan hela tiden då jag kände mig riktigt seg. Sista bitten på varvet var ganska kurvigt och där hade jag lite fördel så jag lyckades ta mig om och ta spurten.

Kom i mål på en 16:e plats så det var i den övre hälften i alla fall. Att jag var lite seg på sllutet förklarades av när jag tog blodprov sen. hade 3,5 så det var inte så konstigt att jag var lite seg.
Förstår dock inte varför det sjönk så mycket för jag hade högt blodsocker innan lunch och tog bara lite mer för att få ner det tillsammans med lunchen.
Sen var jag hungrig 1,5 timme innan start och drog i mig en liten godispåse.
Och 30min innan start låg jag fortfarande bara på 5,7 vilket är bra i normala fall men nu skulle det tävlas så jag drog i mig en hel godispåse till.

Tycker jag borde blivit hög av det men tydligen inte idag. Får vara ganska nöjd ändå med en 16:e plats. Det är ju många startka i H40 klassen. Hade jag kört H30 så hade jag kommit på en 6:e plats med samma tid.
Fullständiga resultat ifrån CX SM finns här.

Inga kommentarer: