söndag 30 augusti 2015

Hacksta XC

Idag var det dags för Hacksta XC. Det var jag och Emmy Thelberg som åkte upp för att raca lite. Banan var riktigt utslagsgivande med många backar och mycket tekniska partier.
Den var riktigt flowig med snabba singeltrax och roliga utförslöppor med doserade kurvor. Grymt rolig bana tycker jag.

Jag körde H30 och vi skulle köra 4 varv på banan. Vi startade samtidigt med resten av veteranklasserna och Herr och Damelit så det fanns folk att jaga hela tiden.

Fick till en skaplig start och låg runt 5:e plats efter första backen. Kom strax om Andreas Widell och hamna i en grupp med Olov Svartström i H30 och Marcus Hylén i H40 och Claes Engström i H50.
Det känndes att vi hade våra strykor på helt olika ställen för det blev småluckor hela tiden både uppför, i skogen och på platten.
Jag lyckades hänga på bra men jag tror det var i början på 3:e varvet som Claes drog iväg och vi andra orka inte hänga på. Olov droppade efter ett tag så då var det bara jag och Marcus kvar i våran grupp.

På sista varvet så drog Marcus iväg uppför slalombacken och jag orkade inte hänga på. Han fick en ganska stor lucka och jag trodde det skulle vara kört. Dock så märkte jag att jag börja komma ikapp på de tekniska partierna och när det var runt 500m kvar så var jag ikapp.

Det var lite kurvor på slutet och jag lyckades ta mig förbi och spurta om. Skönt och få vinna en spurt och det gjorde att jag även hamnade på en skön 3:e plats i min klass. Kul och få komma på pallen.





























I herrelit så var det Calle Friberg som utklassade allt måtstånd och gick och vann före Mikael Flockhart och Johan Palmberg.
 
I damelit så var det tyvärr inte så många med så Emmy Thelberg fick en ohotad seger. Synd att det inte kommer fler damer och testar XC. Det är verkligen roligt och köra och jag tror fler skulle köra om de bara våga testa.

Fullständiga resultat ifrån Hacksta XC finns här.

Inga kommentarer: