lördag 19 juli 2014

XCO SM avklarat

Idag var det dags för XCO på den hårda och utmanande banan runt Hallby. Startfältet har aldrig varit så starkt som i år både i H30 och H40. 
Det är många gamla eliträvar som har börjat köra veteran och de är grymt snabba.
Vi var lite över 30 pers i H30 klassen och jag hade tur att få starta i första led.
Jag kom iväg bra och låg långt framme.
In i första skogspartiet var jag fortfarande med men sen kom de branta och hårda uppförsbackarna där jag tappa en hel del.
När vi kom till The Wall så visade det sig att jag var en av få att hoppa ut för den så där tog jag in några placeringar.
Jag körde på så gott jag kunde och kom ikapp Chips Kungen Malmsten efter något varv. Kul att lyckas köra om den gamla MTB räven. Han har varit snabb som fan på 90-talet när jag började cykla och har varit ute och kört många internationella lopp med stor framgång.
Nu är han som många andra i veteranklasserna tillbaka och har börjat köra på nytt.

De 2 sista varven fick jag lite mer krafter och lyckades dryga ut mot de jag körde emot.
Tror jag mest körde ifrån på The Wall som vanligt och några andra tekniska partier.
Tyckte jag körde på bra och gjorde inga direkta misstag. Det räckte dock bara till en 15:e plats. Men kalibern på det startfältet som var och jag körde ifrån en del som jag brukar ha svårt att hänga av så får jag vara riktigt nöjd ändå. Många av de som körde här har placerat sig top 10 i elit så det gick riktigt snabbt idag.
I H40 var det också ett riktigt starkt startfält med Magnus Pallmberg och Roger Persson i spetsen.
Pallmberg tog inte The Wall medan Roger körde.
Inte så långt efter krigade Gunnar Töjren och Hans Mård.
Hans såg ut att ha fått en lucka på näst sista varvet men krocknade och blev omkörd på slutet.
Det blev en riktigt hård dag i sadeln idag. Nu ska det bli grillning hos Ville på campingen och relaxa lite gran.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra jobbat! :-)

Per Kumlin sa...

Tackar, ja jag får vara nöjd. Det var ett riktigt starkt startfält