måndag 22 juli 2013

XCE SM Södertälje

Idag var det dags för Sprint Eliminering eller XCE som det så vackert heter i Södertälje.
Hade inga direkta stora förväntningar då min rygg pajade igår och det inte kändes allt för bra i benen heller.

Vi kom ditt vid 12 då det skulle vara prisutdelning för ungdomsklasserna så jag hoppades på att få testa banan lite.
Det dröjde lite men efter ett tag fick vi köra.














Det skulle bli en lång dag då alla klasser skulle köras vid olika tillfällen och det blev en hel del förseningar.
Tillslut fick jag köra tidskvallet och det gick över förväntan. Fick 4:e bästa tid så det kändes riktigt bra.









 

I semifinalen fick jag köra med Mikael som var snabbast i tidskvalet och sen Ville och Samuel som är riktigt snabba och kom 3:a och 4:a igår.
 
För att gå vidare så måste jag komma sämst 2:a så det kändes som det kunde bli riktigt svårt.
Kom ut som 3:a i starten och tänkte att jag måste få rulle på någon och sen försöka göra något efter backen. Mikael var dock riktigt snabb och jag vet att Ville är väldigt teknisk så att komma om honom utför skulle nästan vara omöjligt.

Hade fått hjul på Ville och gjorde ett dötsryck efter lastpallarna som man skulle hoppa över och såg att jag fick en lucka. Nu var det bara Mikael och jag kvar så då visste jag att jag skulle gå vidare då det är väldigt svårt att ta sig förbi på slutet.
 
Kändes riktigt grymt att komma till A-finalen i XCE, det var inte vad jag trodde när jag vakna i morse.
 
I finalen så var det jag Mikael, Donaldh och Pierre som skulle göra upp om pallplatserna. Jag tänkte att jag tar det lite lugnt i starten men försöker ta hjul på 2:an då Mikael verkade för snabb.
Det blev dock lite för lugnt för jag kom sist ut.
Mikael flög iväg i starten och ingen orkade dra ikapp.
Jag kom upp till Donaldh och Pierre och tänkte att jag försöker ta mig om på utsidan i uppförsbacken då jag fick ett bra spår där.
Tyvärr stängde de min linje precis när jag skulle om så jag fick bromsa och de fick en lucka istället.
Smart kört såklart för den som är längst fram väljer spår såklart.
Jag lyckades komma ikapp innan man skulle ner för trappan men där var det så trångt så jag inte kunde komma om.
Sen var det bara slutspurten kvar och där var jag för svag för att kunna göra något.
Synd att jag precis missa pallen men det var ett riktigt tight och roligt race och kul att jag hängde med så bra ändå.
 
I elit så var det Matthias Wengelin som var den alla skulle akta sig för.
Några som också var snabba var Cykloteket racing Team:s Ludwig Söderqvist och Martin Eriksson.
 
Ludde var så snabb så han kom till A-finalen och slutade 3:a, riktigt bra kört.
 
Matthias Wengelin var dock förhandsfavoriten och han som tog hem sprinten totalt. Här är han i A-finalen när han går om på innern direkt efter trappan. Riktigt imponerande för bara någon meter framför är det riktigt tight med kurva i lösgrus.
De ligger ju redan axel mot axel här.
I damelit var det kampen mellan världstjärnorna Alexandra Engen och Jenny Rissveds. De låg faktiskt lite efter i starten men efter att man svängde upp i skogen så ryckte de iväg och fick en ordentlig lucka.
Jenny lyckades komma först in i det kurviga partiet på slutet och släppte sen inte förbi Alexandra.
 
Fullständiga resultat ifrån dagens tävlingar kommer upp på Södertälje CK:s hemsida här.

Inga kommentarer: