måndag 18 mars 2013

Någon som vet om det går att konvertera ett DT Swiss XRC 950 T 29 framnav till 15 mm axel?

Har mina fina DT Swiss XRC 950 T29 som knappt är inkörda som jag tänkte använda.
De är dock med vanlig snabbkoppling och till min nya Scott Spark så är det 142 x 12mm där bak och 15mm axel där fram.






















Där bak finns det en adapter att köpa till så att det går att ta bort den lilla infästningen och sätta på en större så det skall fungera.

Men fram verkar det vara värre. Har dock sett att det finns ett framnav för 15 mm axel både löst och till DT Swiss XRC 950 T29 hjulen.






















Navkroppen verkar ha samma diameter som en med vanlig snabbkoppling så axeln borde gå att få igenom.
Dock ser det ut som infästningen där kullagret skall sitta kan vara 1 mm större.
Skulle vara surt om jag måste byta nav.
Kanske går att sätta i ett litet tunnare lager, de är ju inte lika dyra att byta men då gäller det att hitta ett som passar och inte glappar.

Jag får se vad DT säger om det finns någon smart lösning till framnavet. Då det finns till baknavet så får jag hoppas att de lyckas skaka fram ett till framnavet också, det skulle underlätta mycket.

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: