torsdag 11 oktober 2012

Lång och intressant dag på jobbet.

Idag har jag haft ett litet lustigt problem på jobbet där jag ska redirecta en exampel.com site till en www.exampel.com site.
Tänkte att det kan ju inte vara så svårt. Det borde gå att skapa en redirect direkt ifrån IIS:en. Problemet var att det var samma kod som skulle köras så jag testade att köra en 301 redirekt ifrån dafault.aspx direkt efter <head>.

<script runat="server">
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = "301 Moved Permanently";
Response.AddHeader("Location","http://www.new-url.com");
}
</script>

Tänkte att jag ville göra en 301 Moved Permanently för att behålla sökresultaten ifrån sidan.
Det gick jättebra på min testserver som körde IIS 7 men i prod där den körde en gammal IIS 6 så fungera det inte.

Testade då att skapa en ny site för exampel.com och redirecta den till www.exampel.com direkt i IIS:en och tog bort bindings ifrån den på www.exampel.com men lik förbannat så kom jag inte till www.exampel.com när jag skrev in exampel.com i adressfältet.
Tog jag dock bort www.exampel.com ifån bindings i prodsiten så sluta både www.exampel.com och exampel.com att fungera.

Det känns som jag råkat ut för något konstigt DNS fel i TMG:n eller är det någon som är bra på IIS och har någon annan bra lösning?

Ja det var lite av min jobbdag idag. Intressant eller hur??........

















Träning blev det inte heller då jag kom hem lite innan 9.

Inga kommentarer: