lördag 1 september 2012

6:e plats på Bockstensturen blev det

Idag var det Bockstensturen i Varberg på schemat.
Det var deltagare rekord med ca 1400 cyklister som skulle köra.














Vi starta kl 11 och det gick på lätta vägar med asfalt och grusväg i början. Jag försökte ligga långt fram hela tiden för att inte råka ut för några missöden och för att komma bra in i den första riktiga stigningen efter ca 2 mil.

Låg top 4-5 in till backen och hoppades att jag kunde falla genom fältet lite och köra ikapp lite nedför och ansluta till någon bra klunga.

Tyvärr stod jag som parkerad i backen och föll igenom klungan alldeles för mycket. Nedförslöppan var alldeles för lätt så jag kunde inte ta in någon tid där heller.

Hamna tillslut i en liten klunga som jag körde med. Som vanligt så tappa jag lite uppför och kom ikapp en del i skogen. Det var inte så mycket tekniskt nedför så jag hade svårt att köra ikapp. När det är stötigt uppför eller bara sugande underlag så tjänar jag inte någonting på min teknik utan då är det bara ren åkstyrka som gäller.

När vi kört lite över 40 km så började jag komma i form och avancera.
Tyvärr orka inte de andra hänga på så det blev till att ligga själv och borra i nästan 4 mil.
Kom tillslut ikapp en H40 åkare och Tor Andersson. Vi hjälptes åt sista milen. Var mycket motvind och öppna fällt så jag ville inte göra någon utbrytning då jag trodde de skulle komma ikapp.
Låg och rulla lite med dem tills det var ca 1 km kvar och när vi kom till ett ställe där man kunde välja att ta en lätt väg runt eller hoppa över ett dike rakt fram så tog jag den korta vägen och gjorde en stöt.

Gasa på ganska ordentligt och höll min placering till mål. Blev en 6:plats så det får jag vara ganska nöjd med. Synd att jag inte hitta en bra klunga att köra med bara, det hade underlättat en hel del.
Men så går det när jag inte har hunnit träna så mycket och är tjock som en elefant.

I elit så var det Matthias Wengelin som tog segern före Magnus Darvell.
Lars Bleckur hade otur att få punktering i början av loppet men körde upp sig fint till en 3:e plats.














I damelit tog Jennie Stenerhag förstaplatsen förre Angelica Edvardsson.














Fullständiga resultat ifrån Bockstensturen finns här.

Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: