söndag 19 augusti 2012

Snapphaneturen lika med långlopps SM avklarat

Idag var det dags för Snapphaneturen som i år var SM i marathon på mountainbike.
Starten var kl 11 så vi fick lite sovmorgon. Hade sovit riktigt bra på Möllegården Bed & Breakfast och de hade en bra frukost så starten på dagen kunde inte bli bättre.













Väll framme i Hässleholm så lasta vi av cyklarna och värmde upp lite.
Det var grymt varmt ute så det kändes som man inte behövde värma upp allt för länge.














Vi i H30 fick starta i andra led men det var som tur var en 5 km lång startloop där man kunde avancera om man hade krafter.
Kom iväg bra och körde upp till täten och låg med skapligt bra hela startloopen.
Det började gå undan på den första stigen och fältet drogs ut till ett långt led.
Jag hamna i en liten grupp med Benny Andersson och vår färska OS 6:a Alexandra Engen och en till.

De körde på hårt på grusvägarna och uppför så jag fick slita för att hänga med men jag kunde villa på de tekniska partierna som vanligt då de inte var så snabba där.

Martin Eriksson kom ikapp och vi ladda på lite utför och fick en liten lucka.
Han hoppa dock av vid lagningen och nu var det bara Alexandra Engen kvar.
Vi körde på men hon var snabbare uppför och på grusvägarna så jag fick försöka ta igen det lite i skogen på slutet av första varvet.
När vi kom ut på andra varvet och till den första backen så drog hon iväg och jag orka inte hänga på.

Nu var jag ensam och såg ingen bakom mig så jag fick gneta på själv.
Trumma på så gott jag kunde och det var riktigt kul att köra. Det var nästan bara singeltrack så egentligen behövde man inte någon att jaga då man inte känna så jättemycket på det. Men det är alltid kul att ha någon och köra med.

Jag började komma ikapp en del och det kändes riktigt bra. Hade dock fått grymt ont i ryggen av den smått stötiga banan.
Det fanns knappt några ställen där det gick att villa sig så det var bara att försöka hålla en hög fart och hoppas jag inte skulle vägga allt för hårt.
Kom ikapp lite enstaka personer och en hel del var i H30 så nu började jag få medaljvitring.

På sista loopen innan mål som var ca 5 km såg jag Jerry Olsson ifrån CK X som låg 3:a. Kom ikapp och la mig bakom och försökte återhämta mig lite.
När det börja gå utför försökte jag göra ett ryck och kom om.

Tyvärr kom vi ikapp några av motionärerna som bara körde ett varv.
De var snälla och släppte förbi mig men jag tappa lite moment.
Jerry kom ikapp och i den sista uppförsbacken gjorde han såklart ett motattack och jag orkade inte hänga med.
Han fick några sekunder och jag hoppades kunna köra in det på sista nedförsbacken så vi kunde få en spurtstrid men jag var helt slut och kom inte ikapp. Det blev således en 4:e plats för mig.
Grymt nöjd ändå för det kändes som jag inte kunde köra så mycket bättre idag.

Banan är den klart roligaste av alla Långloppen. Det var nästan som ett riktigt långt XC lopp.
Kul med så mycket roliga och flowiga stigar, det gillar jag skarpt.
Riktigt utslagsgivande med all stig och småbackar och kurvor hela tiden.
Det var länge sen jag var så här slut som jag var idag efter Snapphaneturen.
Helt körd kändes det som.
Det var också länge sen jag har haft så ont i ryggen som jag fick idag.
Jag kunde varken stå eller sitta efter målgång. Jag fick gå och lägga mig i gräset i fosterställning och kunde knappt resa mig när jag skulle hämta dricka.

I Elitklassen var det Magnus Darvell som tog en klar seger.
Resultat ifrån Snapphaneturen kommer upp här sen.
Nu har vi en lång resa hem och jag har laddat upp med Chips.
Nu är det fest..






















I morgon går jag tillbaka till det verkliga livet och börjar jobba igen. Ska bli kul och se vad Qbranch har för något åt en när jag kommer tillbaka.
- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

Möllegården B&B sa...

Möllegårdens Bed & Breakfast tackar för finbesöket och hälsar er varmt välkomna tillbaka! / Annette & Thomas

Per Kumlin sa...

Tack så mycket, det var verkligen trevligt att bo hos er. Perfekt som uppladning till SM