måndag 23 juli 2012

XCO SM Veteraner

Idag var det vi gubbar och tanter som skulle köra skiten ur oss på den utmanande SM banan här nere i Slottsskogen i Göteborg.
Vi i H30 startade kl 14:30 så det var ganska sent. Kändes ganska bra dock då Oskar inte ville gå och lägga sig igår. Fick sovmorgon till nästan kl 10:00 då han var helt däckad.

Som vanligt när det är SM så verkar jag bli lite smånervös. Mitt blodsocker åkte upp innan start och jag vågade inte ta för mycket insulin då jag inte vill få hammaren mitt i tävlingen så jag tog bara runt hälften mot vad jag brukar ta.

Starten gick och Ville tog den, jag la mig på hans rulle sen kom förhandsfavoriten Johan Andersson och körde förbi.
Försökte hålla mig långt fram men det gick riktigt fort där framme.
Mjölby bikarna Tobias och Andreas körde om och Donaldh kom kort efter.
Hade även ett gäng CK X åkare som körde om.






















Kände mig lite seg och hade svårt att hänga med. Kändes som jag tappa lite i tekniken på de första varven också av någon konstig anledning.

Runt varv 3-4 kom även stålfarfar Tommy och Benny och körde om, riktigt starka gubbar. Så vill jag också vara när jag blir 50:-)
Fick upp farten lite på slutet och lyckades ta mig förbi några CK X åkare och kom även om Johan Carlström.
Kände att jag fick till det bättre i kurvtagningen och hittade lite bättre spår så jag kunde köra mera avslappnat.






















På sista varvet såg jag att jag var på väg ikapp Ville som hade krockat lite. Kom in på hans rulle lagom till 400 meters banan så jag vila upp mig lite bakom och när vi var på väg ut och skulle uppför backen la jag in en liten stött och lyckades skaka av mig honom uppför.

Det är nog inte allt för ofta jag kör ifrån någon uppför speciellt inte Ville så han måste varit riktigt trött.

Kom i mål på en 6:e plats och får nog vara ganska nöjd med det. Har aldrig lyckats köra bra på SM förut och idag kändes det faktiskt ganska bra.
Hade nog inte kunnat köra så mycket fortare tror jag.
Hade kanske kunnat lära mig banan lite bättre och haft bättre blodsocker men vet inte om det gjort så mycket.
Känner mig faktiskt ganska nöjd.

Resultat ifrån dagens XCO finns här.
Får tacka Anna och Sören för fin lagning och Eva, Göran och Barbro för fin support utmed banan.
- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

Eklund sa...

Grymt kört!

Det var nästan så att jag väntade mig ett haveri i någon form när jag läste denna texten, men jag är glad för din skull.

Och viktigast av allt: att du är nöjd!!

//Pe

Anonym sa...

Hej Per!
Starkt jobbat!
Grattis!
Mvh/oliver