tisdag 17 juli 2012

Makadi Bay Egypten, grym semesterort för hela familjen

Vi hade beställt all-inclusiv på Grand Makadi hotell via Ving. Det kan alltid vara lite risky med all-inclusiv då man inte vet vad det är för mat som ingår men här var det riktigt bra. Vi fick även includerat allt som ingick i Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach. Det var verkligen grymt bra för oss som hade hela familjen med för då fick vi tillgång till deras vattenland och restauranger så nu hade vi runt 10-15 restauranger som vi kunde välja och vraka bland, och mat och dryck ingick dygnet runt så vi behövde inte gå hungriga någon gång.
Det var bra mat också så det gick att njuta av.
Deras nya vattenland var inte superstort men de hade riktigt roliga rutchbanor

och vattensprutor

och till och med en vågmaskin och en rundbana med vattenström som vi kunde glida runt i badringar med.

Oskar stortrivdes där och verkade aldrig tröttna. Han sprang upp och ned i vattentornen och åkte rutchbana flera timmar i sträck utan att visa minsta tillstymmelse till trötthet den lilla krabaten.

Hotellet hade riktigt fina korallrev som låg bara någon minut ifrån vårat rum.

Fanns hur mycket som helst att se på.

Då hela hotellkomplexet samarbetade så kunde vi ströva fritt bland alla byggnader och fick tillgång till hela den km långa stranden vilket inte varit fallet på de andra hotelen vi bott på tidigare.
Det var bara maten vi fick betala för om vi gick utanför de 2 hotelen vi hade all inclusiv för, riktigt bra tycker jag.
Det blev några båtturer också. En halvdag och en heldag.
På halvdagsturen var det bara jag och Mats som drog iväg. Kostade bara 120 pund och då fick vi turen att se ett gäng delfiner också.

Fick även se en muräna så det blev en lyckad tur.

På den andra båtturen åkte vi allihopa. Där testade jag även ett prova på dyk med tuber.

Instruktören var väl kanske inte den bästa. Först skulle jag skriva på ett papper där de frågade mig om massa olika sjukdomar. Såklart stod Diabetes där så jag kryssa i ja på den frågan.
Då undra han vad det var för något. Sen sa han att allt måste vara nej för att jag skulle få dyka så då fick jag ett nytt papper där jag kunde skriva nej på allt......
När vi sen skulle dyka så hade jag sagt att jag var en erfaren fridykare men han verkade ha missförstått det och trodde jag var en erfaren tubdykare.
När vi sen skulle hoppa i så visade han inte mig var på och avknappen för luftvästen var.
Han tryckte sen ur all luft ur västen så jag sjönk som en sten mot båtten på 12-13m djup.
Jag var glad att jag dykt några gånger förrut och att jag är van att vistas i vatten så jag greps inte av panik utan simmade på uppåt och lokaliserade luftknappen och fixade det själv.

Det var kul att få testa att dyka med tuber. Jag kom ner till ca 12-13 meter och det var nog lite mer än vad prova på dyk ska tillåta men det var kul.

Vi var ute och simmade så länge så att båten höll på att åka ifrån oss. Karin och Tyra fick bogseras tillbaks till båten sen. Ha ´ha kul om vi fått simma hela vägen hem.

Vi han med en resa till Hurghada också för att köpa lite skit och lära sig pruta.
De första tröjorna blev lite dyra men sen fick vi in tekniken.

Fick 2 par skor för 150 pund så det får väl anses skapligt billigt.

Blev en riktigt lyckad semester. Var riktigt skönt med all inclusiv nu när vi har barn också. Nu behövde man bara tänka på att äta, sova, skita och ta hand om Oskar, kan inte bli mycket bättre.
Kan varmt rekommendera att åka dit, i alla fall om man gillar att dyka och se koraller.