torsdag 6 oktober 2011

Belgisk Cyclocross väder

Det blev jag och Stefan Dahl som trotsade regnvädret ute på Djurgården för att köra lite Cyclocross.
Det regnade ganska skapligt och började bli sådär härligt småkyligt så vi fick en grym Belgisk känsla över racet som skulle komma. Det var bara bengalerna, folkstormen, pommes med majo och ölen som fattades sen hade det varit Cyclocross tävling i san Belgisk anda...
Vi siktade på att köra som vanligt. Dvs 4 varv gånger 3 heat. Jag tog starten men lyckades missa i första kurvan igen. Jag han dock köra ikapp och om sen höll jag det första heatet.

På andra så tog jag starten igen och höll det i 2 varv sen kom Stefan om och gasade på. Jag lyckades ta rygg och hängde på tills det var ett halvt varv kvar sen när vi skulle ut på gräsmattan så la jag in en stött och försökte gå om.
Stefan svarade på den stötten så vi körde i bredd de sista 2 kurvorna men jag lyckades slinka förbi på slutet och tog det heatet också.
Shit vad det är kul att köra när det är så tight och det är fight om platserna när det är kurvigt.

Sen kom sista heatet. Där tog jag starten igen och höll det i 1,5 varv. Sen hörde jag hur det smal till bakom mig när vi skulle in på grusvägen från asfaltsvägen efter nedförsbacken. Då hade Stefan fått sladd och drog omkull ganska regält.
Stanna till och såg hur det gått och han hade klarat sig men cykeln hade fått bromshandtaget intryckt.
Då det började bli ganska mörkt så la vi ner resten av heatet och rullade hem.


Det känns som jag vågar ta i mer och satsa i kurvorna med crossen gemfört med när jag tävlar på landsvägen. Och det känns som jag vågar ta för mig mer på crossen också. Jag viker inte ner mig lika lätt i alla fall. På landsväg är jag nog lite mer rädd för klungvurpa i spurterna så jag går hellre undan än far i backen medans jag på crossen kännner att jag har mer kontroll och kan liga på för fult.



Inga kommentarer: