lördag 13 augusti 2011

Mitt första Cykelvasan gick över förväntan.

Ja då var jag klar med Cykelvasan. Måste nästan säga att det gick bättre än jag trodde.
Trots bara grus och asfaltsvägar och en ordentlig backe i början så lyckades jag hänga på skapligt bra.
In i första backen gick det tungt som vanligt men det verkade som de i täten inte drog på för fullt för jag var inte så långt efter. Hamna i en skaplig grupp och vi kom nästan ikapp tätgruppen.

Efter första uppförsbacken så var det bara grusvägar och asfalt så det fanns inga ställen att göra några attacker på för att komma ikapp. Det var bara att ligga i klungan och försöka hålla uppe farten.
Blev ganska mycket dragjobb för mig. Lyckades komma ikapp Mattias Lundqvist och en grupp efter en utförslöpa.

Sen gjorde jag världens tabbe och drog alldeles för länge innan och uppför en del av Cykelvasans andra backe.
Blev helt stum och tappade Mattias grupp och några till som hade hängt på mig.
Var lite surt då jag tappa en 10-15 pers där.

Den andra stora klungan jag låg i förut kom ikapp så jag tog häng där då det var lönlöst att ligga själv och dra.
Vi körde på ganska bra men det var bara jag och typ 4 till som drog inklusive Ann Berglund som gjorde ett bra jobb.

Vi kom ikapp en trött Mikael Flockhart sista milen. Han hängde med och gjorde några små tempoökningar här och där. När det var några km kvar så började det bli oroligt i gruppen då alla ville fram och få en bra position.

Tänkte att jag ska inte släppa förbi några som inte hjälpt till med farthållningen på målrakan. Tyvärr hade jag inte kört slutet av banan, jag visste bara att det skulle vara en rondell ca 200m innan mål.

Då det blev lite ryckigt i klungan så drog jag igång redan när vi skulle över bron och det var lite väll tidigt.
Som tur är så var det en del kurvor så jag stämpla på och höll verkligen inner i alla kurvorna så ingen kunde ta sig förbi där. Det var ett gäng som försökte men de blockera jag. De måste ju haja att det är den som drar som bestämmer spår.

Jesper Andersson lyckades ta sig förbi på målrakan men de andra höll jag på avstånd så det var skönt.
Har man inte hjälp till att dra ska man inte tro att jag släpper förbi dem utan fight.

Blev tillslut en 52:dra plats för mig totalt så det får jag vara nöjd med av ca 6000 deltagare.
Banan var inte den roligaste när det bara var lätta grusvägar men det var kul med lite landsvägskörning när jag lyckades hänga på en skaplig klunga.

Fullständiga resultat från Cykelvasan finns här.

Nu är vi på väg hem efter en trevlig helg i Lindvallen och Mora.

Inga kommentarer: