måndag 13 december 2010

Nya skidorna testade

Var ute med Hjalle och körde några varv vid Ågesta. Nu hade jag fäste som hette duga men glidet var det värre med. Körde 2 varv på den upplysta 6km spåret och ett varv på 8km spåret då Hjalle hade tagit med sig sin pannlampa.
Jag drog ett varv så snabbt jag kunde och det blev ingen höjdartid. Fick 27:11. Det var ganska spårigt och ojämt så det drog säkert ner tiden lite. Men det som drog ner mest var det taskiga glidet. Jag fick nästan staka mig nerför för att behålla fart. När jag kom i mål så såg jag att det var en del snö under skidan så jag hoppas att jag bara hade vallat för mycket eller helt enkelt tagit valla för varmare väder än det var. Hade ju satt på 2 lager Swix V45 Violet Special. Får göra ett nytt försök här i veckan med annan bättre valla och se om jag kan få till gidet lite bättre. Det skulle ju vara fan om jag fått för mjuka skidor nu.

Vi gick igenom 3-4 skidor på Skidsport och mätte och testade spann så det borde vara rätt. Men det står 60 till 75 på skidan och jag antar att det är vikten på åkaren som menas då och jag väger 80 så det känns lite oroligt. På mina gamla som kändes för hårda stod det 85-95.
Hjalle körde på runt 22minuter idag så han var hästlängder före mig.


















Jag körde faktiskt på 22:30 förra vintern. Så jag får hoppas att det bara var min vallning som var käpprätt åt helvete idag och inte skidan som var för mjuk. Återstår att se senare i veckan.

Inga kommentarer: