måndag 4 oktober 2010

Packet från dutcheland

Idag kom ett paket med lite däck, bromsklossar, kedja och en krans till min cross. Nu djävlar ska här lättas.
Börjar med däcken som tyvärr inte var så lätta. Hade köpt ett par Tufo Flexus Cubus 34 som enligt Tufo skulle väga 340g.
Det var inte riktigt vad min våg sa om dem.....
376 för ena


















och 369 för andra.


















Shimano Dura Ace kassetten var skapligt lätt på 181g














Totalt så blev det 1000 gram för framhjulet med snabbkoppling















och 1353 gram för bakhjulet med snabbkoppling och kassett.


















Mina gamla hjul vägde in på 1387 för framhjulet och bakhjulet var så tungt så inte ens min vanliga våg klara av den, fick ta fram den gamla hederliga manuella vågen och fick den då till 2150gram.
Det är alltså 1184gram som jag har bantat bort på bara hjulen. Det är den roterande vikten som är viktigast att få bort så att kappa nästan 1,2kg där känns helt OK.


4 kommentarer:

STIZZE sa...

Nu ser den tuff ut. Men sadeln är från nån 90-tals mountainbike va? :)

Per Kumlin sa...

Ha ha ja det är en gammal hederlig Tinker speciall edidtion från tidigt 90 tal, nästan antikvärde på den..;o)

Anonym sa...

Ska du crossa på Gubbängsfältet på söndag? Hade själv tänkt köra, bara Pedalogerna hinner piffa till hojjen.

Snygga hjul för övrigt!!

/Norlin

Per Kumlin sa...

Ja det var plannen. Hoppas hinna få i ordning hjulen och cykeln till dess. Syns där om du får ihop hojen också.