söndag 4 maj 2008

Då har man kört Mjölbybiken i klass H30

Mitt första race i H30 klassen började helt ok. Tog faktiskt starten lite förvånande och lyckades hålla det i ca ett ½ varv innan Tobias Arneqvist först kom om och sedan Gunnar Töjren på slutet av varvet.

Låg och jagade där bakom och kunde se Gunnar lite då och då men kom aldrig ikapp. På 3 varvet lyckades även Michael Johansson ta sig förbi och ifrån och jag orkade inte riktigt hänga på.
På 4 och sista varvet så lyckades jag få lite krafter som vanligt och jag såg att jag började komma ikapp både Michael och Gunnar.
Försökte göra en ikappkörning och utmaningen på slutet av banan var det ställe där jag kunde ta in mest tid. Det får jag tacka min heldämpade Ghost RT Lector Worldcup för, den gick otroligt bra på dom tekniska partierna. Jag behövde knappt ställa mig upp på något ställe av banan. Det var bara att sitta och trampa så fick cykeln ta emot stötarna i stället, riktigt skönt,
Gjorde en ordentlig forsering och kunde se att jag tagit in ordentligt på Michael, fick även syn på Gunnar på målrakan. Försökte ta i så gott det gick för att komma ikapp men jag kom tyvärr inte ikapp någon av dom.

Tobias vann med tiden 1:23:55 och jag var 1:29minuter efter och hade bara 11sekunder upp till Michael och 29 sekunder upp till Gunnar. Blev förste man utanför pallen men får vara ganska nöjd ändå. Hade trots allt inte allt för stor tid upp. För fullständiga resultat se här.

Efter tävlingen stod jag, älsklingen Eva och Jimmy från MTBshoppen och tittade på elittävlingen.
Det kändes lite konstigt att stå och vara på sidan och titta när man i vanliga fall har kört där själv. Men det var kul att se ungtupparna köra. Det har blivit ett tronsskifte i cyklingen nu, av dom 6 främsta så var 5 U23 åkare så det är kul att dom kommer upp och visar framfötterna.
Något som också var riktigt kul att se är att Fredrik Edin som har börjat i Spårvägen och kör sitt första år i elit körde skiten ur dom flesta etablerade elitåkarna. Han slutade som 5 bara 4:57 minuter efter segraren riktigt stark kört.

3 kommentarer:

Micke Häggqvist sa...

Grymt bra kört i helgen per! Nu är de bara å sikta in dig på pallplattserna, de har du kapasitet till!
Själv va ja kass... men de ska de nog bli ändring på till nästa helg!

Fick du nåra balla bilder på mig tro? isåfall får du gärna skicka över:)

Hörs!

Anonym sa...

Grymt Perka, hoppas de gav mer smak!

Fint kört för all del!

Snart är de långlopps premier så vi får se om de blir någon pall plats där!

>>Tysken

Per Kumlin sa...

Tackar tackar. Ja nästa gång vill man gärna stå på pallen. Får slippa lite till på formen.

Micke Tyvärr hade jag inte kameran med mig när vi var ute och gick men jag tror Jimmy fick några bilder.

Thomas jag vill se dig på ett långlopp också.