onsdag 30 april 2008

Första racet på racern och Saab:en är här

Jag har helt missat dom lokala tävlingarna här i Stockholm. Hur har det gått till? Måste ha med ålder att göra, börjar bli smått senil.
Såg på måndag kväll att det skulle vara tempo runt Bornsjön med racern och det var till och med min klubb Spårvägen som arrangera, snacka om att man har noll koll.
Damma av racer från trainern för mitt första åk ute i år med den.
Åkte ditt direkt från jobbet så det blev en lagom uppvärmning på 40min.

Starterna gick med 1 minuts mellanrum så man såg inte mycket av sina konkurrenter.
När väl starten gick för mig så kände jag mig som en riktigt slö diesel. Fick inte upp pulsen över 170 och det kändes allmänt stumt i benen. Det var motvind ut och dom första 5km gick riktigt långsamt. Men vid vändningen så hände något och kraften kom som ett brev på posten. Pulsen gick upp och jag låg stadigt mellan 175-180 och det kändes riktigt bra. Det lyckades jag hålla ända in i mål trots att motvinden kom tillbaks på hemvägen.
Lyckades köra ikapp 3 styckna och slutade tillslut som 3:a med tiden 27:37 på 19,5km. Resultat hittar ni på Spårvägens motionssida.

Idag fick jag den glada nyheten att Saab:en var klar. Åkte dit efter träningen som jag fick köra själv runt Nybrohovsbacken då alla hoppat av av olika anledningar. Körde bara 5 gånger med det gick snabbt. Tiderna låg runt 1:53-1:56 med racern, antagligen för att jag var så ivrig att få åka ut och gasa lite...;o)
Tyvärr hade Tomas som fixat bilen inte lyckats få bort bussningarna så jag fick köra med original ett tag till.
Men det blev en stor skillnad ändå när nya sportfjädrar var ditsatta och grymt mycket styvare KONI dämpare.
Det kändes direkt när man tryckte pellen i botten att man inte behövde 2 filer för att dra iväg. Bilen kändes mer direkt i styrningen och den gick dit man vred ratten, men den är fortfarande lite nervös när man vill släppa ut alla hästarna ur stallet och det vill man ju göra lite då och då...;o)
Jag har tyvärr ganska lätt för att få blysula och då vill jag gärna ha en styv bil som man kan lita på.
Förhoppningsvis ska det lilla flexet som är kvar fixas med Powerflexbussningarna när dom kommer på.

Inga kommentarer: