tisdag 16 april 2024

Lätt dag med finmiddag

Idag blev det ganska lugnt. Var och satte på nya sommardäck på rallyskodan. Blev Continental SportContact 7 så nu går gamle Bettan fint på vägen igen.

Blev lugnt resten av kvällen och jag tog en finmiddag med Älsklingen på våran gamla favoritrestauran Unan.

Deras indiska mat är grymt god.

söndag 14 april 2024

Fick ihop 1065 km och 18785 höjdmeter på 8 dagar

Idag var det dags att packa ihop och åka hemåt efter 8 hårda dagar här nere i Altea.
Har inte kört så långt och hårt med så många höjdmeter på så kort tid förut.
Fick ihop 1065km och 18785 höjdmeter på endast 8 dagar.

Vi har haft riktigt tur med vädret också. Det har varit 25 grader och sol varenda dag och man har knappt sett ett moln. Vindväst, armvärmare och benvärmare var helt onödigt och ta med den här gången.

Blev många härliga fikastop. Jag behövde det för att få vila ut och få lite återhämtning efter alla backarna trots att mitt blodsocker inte riktigt gillade att stanna.
Många ställen med fin utsikt.

Ibland längtade jag till och bara få chilla när man legat och köttat uppför i över en timme och var det ganska skönt att få en liten pause.

Hade aldrig orkat köra på själv så hårt och länge så det var skönt att ha alla teamkamrater som hjälpte och pusha på.

Det var riktigt skönt och få komma iväg till lite värme, sol, berg och miljöombyte ifrån den vanliga zwiftandet som varit i vinter här.

Ja nu är det bara att tacka för den här gången. Får hoppas det blir så här bra väder i Sverige också.

lördag 13 april 2024

Sista passet blev 14 mil och 2153 höjdmeter

Idag var det dags för sista passet här nere i Spanien. Det var inte så mycket uppför men ganska långt på 14 mil och 2153 höjdmeter.
Det skulle gå ganska lugnt men jag fick slita som ett djur i början.
Som tur var väntade resten av gänget uppe på den första toppen så jag kunde få varva ner lite.

Carling var snäll och drog runt mig på de andra större bestigningarna medan de andra kunde gasa på lite mer.
Vi hade sjukt fint väder idag med så det gjorde inte så mycket att jag var helt slut.
Hade tagit mina betablockerare alldeles för sent så jag tror de gjorde att jag var extra trött på morgonen. Kändes nästan som jag fått i mig dubbla dossen för benen gick knappt runt.

Blev sen lunch på Cheeky Monkey i El Campello.

Nu började mina ben vakna till liv och de större backarna var slut så det var mest mindre sprättbackar där jag bara kunde kötta på.

Sen kom vi in till Benidorm där det var dags för glasspaus.

Nu gick det lugnt och det var inga problem att hänga med. Satt riktigt fint med en glass i solen också.

Sen var det bara cykla hem och käka middag. Känns som jag bara har ätit hela tiden idag.

Ja nu har jag fått cykla så det räcker och blir över ett tag.
Blev till att packa på kvällen då vi bara ska ta det lugnt i morgon.

fredag 12 april 2024

15 mil idag och benen började kännas bättre

Idag var det dags för ett lite längre pass igen på 14,5 mil.
Det började lite lätt bort mot Calpe men sen kom första riktiga backen och det började gasas ordentligt och när det gick över 300 watt i långa stunder tänkte just att det är dags och släppa för det var många mil kvar.

Blev mycket flackåka sen och jag låg i ingemansland och viste inte när vi skulle ha stop.
Väntade in Derblom och vi hjälptes åt att köra och efter någon mil kom vi ikapp då resten av gänget hade väntat i en korsning.
Hade blivit en jobbig tur annars om man skulle dra allt själv.

Sen fick jag tillbaka lite krafter och när Viberg sen börjar borra på platten så lyckas jag hänga på hjul.
Hängde med till lunchstället i Pego där vi tog in på Bar Daniel och fick en riktigt fin lunch.

Sen började klättringarna. Tänkte att nu kommer jag bli ifrånkörd igen men jag fick lite feeling och lyckades hänga på ganska bra ändå och tappade inte så mycket.

Det var klättringar i olika ettaper och ibland kom jag ikapp utför och kunde ansluta igen.
Kändes riktigt skönt att jag kunde hänga på så bra ändå.

De sista 2 backarna var inte så långa så där var det bara att borta det sista. De var inte så farligt branta heller så jag lyckades hänga på huvudklungan.
Försökte mig på en liten spurt uppför sista backen upp till Callosa d’em Sama tror jag det var för att ta ut det sista. Sen var det i stort sett bara nerför hem så där försökte jag bara hålla hjul och rulla i mål.
Tog en liten extrasäng sen för att varva ner och få 150km.
Blev ett långt och hårt pass till för mig det här.

torsdag 11 april 2024

12 mil igen och 2356 höjdmeter

Idag blev det 2 grupper som skulle köra. Ena skulle ut på ett monsterpass på 20 mil men inte så mycket klättring och de andra gänget skulle köra 12 mil men lite mer lutning i förhållande till längden.
Jag tog den senare för 20 mil kändes i högsta laget för mig, speciellt när de snabbaste i gänget skulle köra där också. De brukar ju gasa på ganska friskt i backarna.

Vi började med en 2 mils backe upp till 1000 höjdmeter. Kände mig dock ovanligt bra idag. Blodsockret var fint och låg jämt idag fram till lunch i alla fall.

Blev en rolig nerför innan det var dags för lunch. Tog en tonfisk macka och en stor läsk men det verkade inte vara så mycket kolhydrater i den.
Trots att jag låg på 11 när jag kom till lunchen och bara tog 2 ie så visade blodsockret 3,9 och 2 pilar ner efter att vi börjat köra i andra stora backen som gick till 1000 höjdmeter.

Blev en till fika när vi kom ner efter den backen så då kunde jag käka upp mig igen.

Sen var det bara att rulla hemåt igen och nu var det inte så stora backar kvar så det var lite lättare att hänga på.

Nu är det 2 träningsdagarna kvar här så det är bara att försöka hålla i för benen börjar bli riktigt krispiga nu.
Har blivit ett gäng timmar även idag i cykelsadeln.

onsdag 10 april 2024

15 mil och 3000 höjdmeter, det börjar kännas i benen

Idag blev det ett långt pass igen på 15 mil. Blev nästan 3000 höjdmeter också så nu börjar det kännas riktigt ordentligt i benen.
Jag som inte är någon bergsget får slita mycket uppför också. Tyvärr så kan jag inte känna så mycket nedför heller för de flesta nedförslöppor är som bredda motorvägar.
Det behövs knappt bromsas något alls och oftast är de så flacka så man får trampa där också.

Det var riktigt fint väder idag igen och fina utsikter ifrån bergen.

Mats hade hittat ett gäng fina uppförsbackar idag också och några var riktigt branta så jag fick ta i lite extra.

Blev en regäll lunch efter den största backen på över 1000 höjdmeter.

Sen fortsatte vi neråt innan det var dags för dagens sista riktigt branta backe upp till fiket.
Där fick jag stå och bryta mig upp på lättaste växeln, grymt jobbigt.
Men det var fin utsikt och rolig nerför efter det.

Var riktigt krispig när jag kom hem så det fick bli massage sen på det för att få lite återhämtning.
Dagens pass såg ut såhär.

tisdag 9 april 2024

Skulle bli lugnt idag

Idag skulle det bli ett lugnt pass för lite återhämtning. 11 mil och 1500 höjdmeter blev det då bara.
Lite längre än vad jag kör i normala fall när jag tränar så ingen direkt vila för mig.

Blev dock inte riktigt så brutala backar idag och vi började med en riktigt fin glassrunda.

Satt riktigt fint med en kall glass

Sen bar det upp i bergen innan det var dags för lunch på ett fint cykelfik.

Tog mackor till lunch men det räckte inte långt. Det var bara luft i dom mackorna så mitt blodsocker sjönk till botten när det var dags att köra uppåt igen.
Men det var ett fint fik och härligt och sitta och äta i solen.

Sen blev det sista backen upp innan det var dags att köra hemåt igen.

Passade på att ta ett bad i havet när vi kom hem.
Inte supervarmt men ganska skönt.

måndag 8 april 2024

Slakt i bergen idag

Idag blev det ett långt pass igen. Nästan 15 mil och 2700 höjdmeter.
Jag hade lyckats glömma insulinet på rummet och självklart var blodsockret högt ifrån början.
Det brukar alltid gå ner när jag börjar köra så det var inget jag tänkte på just då.
Men sen när vi skulle fika efter ett par timmar och det fortfarande var högt så blev det lite jobbigt.

Jag fick klara mig på en lätt cola och till lunch ett par timmar efter fick det bara bli vatten.
Det var grymt varmt idag och riktigt svettigt att köra uppför. Jag hade bara en flaska vatten och den andra var det sportdryck i så den kunde jag inte ta.
Så det blev lite torrt ett tag tills vi kom till en affär och kunde fylla på.

Sen var det en sista klättring upp till 1000 höjdmeter innan det var dags att köra ner och hemåt.

Fick snabbaste tiden för dagen ifrån Confrides till Guadalest men det var ljusår ifrån bästa tiden. Men sen trampa jag inte så mycket utan låg på Eriks Lindered:s hjul och möss efter att jag kört ikapp honom.

Var grymt trött när jag kom hem efter nästan 6,5 timmas cyklande.
Får nog bli lite lugnare i morgon.

söndag 7 april 2024

12 mil med riktigt brant uppförsbacke

Idag blev det ganska långt igen. Blev en 12 mils runda igen och nästan lika många höjdmeter som igår. Lite lägre på strax under 2400 fast brantare istället.
Nya Teamdressen invigdes idag också. Riktigt fint.

Första backen var inte så lång och ganska snäll idag. Men sen skulle det grillas uppför ifrån Pego till Altiris Miserat.

Den var grymt brant. Det var första gången jag körde den och på vissa ställen var det över 20% brant på ganska långa sträckor.
Jag hade 34/28 som lättaste växel och det var alldeles för tungt.
På ett ställe fick jag till och med kliva av och gå ett par 100 meter. Det har jag aldrig behövt göra på landsväg tidigare.

Men tillslut kom jag upp till toppen efter 700 höjdmeter och 7 km.

Blev en kort paus där innan det var dags att rulla ner igen.

Sen var de värsta backarna över och innan vi skulle uppför Coll de Rates så blev det en välförtjänt lunch.

Blev lite lugnare uppför Coll de Rates för den var som tur var inte så brant.

Sen blev det en härlig utför och hemåt efter dagens hårda klättringar.

Blev en fin tur och det var riktigt varmt idag också med 25 grader men lite moln.
Jag fick dricka grymt mycket vatten och sportdryck för att inte torka ut och hålla energidepåerna uppe.

lördag 6 april 2024

12 mil och 2300 höjdmeter på första dagen

Idag var det första cykeldagen här i Altea.
Det bjöds på riktigt bra väder med 25 grader och sol.

Dagens rutt skulle bli 12 mil lång och över 2300 höjdmeter.
Jag viste att jag skulle få slita i bergen och som vanligt är det nästan som kosläpp när alla pigga cyklister vill testa benen i backarna.
Jag försökte ta det lite lugnare med Mats och Andreas så jag inte skulle bränna allt krut på en gång.
Det är ju några dagar kvar som jag ska orka med.

Efter andra backen var det dags för lunch. Av någon anledning hade mitt blodsocker dragit iväg. Vi stannade lite längre än vanligt också så det han dra iväg ännu mer.
Tog lite extra insulin men bara en tredjedel av vad jag brukar ta när jag inte tränar.

Det blev dock för mycket ändå när vi började köra på sen.
Hängde på Erik och Ricky ett tag men sen börja telefonen larma om lågt blodsocker så jag fick stanna och äta.

Körde ensam de sista 2 milen sen men då var det slut på backarna så det var bara att rulla lite lugnt.

Skönt och köra igång men jag ligger lite för mycket efter i backarna för att det ska vara bekvämt. Kommer bli hårda dagar framöver men det är kul och köra och riktigt kul när man får belöningen att köra utför efter alla uppförsbackar.